Wat is Awake

Awake ontstond in de schoot van de WesthoekAcademieKoksijde (WAK) als aWAKe.

Sinds 2011 verzorgt de WAK verschillende projecten met partners uit het onderwijsveld.

De samenwerking vindt plaats op gebied van kunst- en cultuureducatie en resulteert in op maat gemaakte workshops voor verschillende doelgroepen (peuters, kleuters, lager en secundair onderwijs).

Alle muzische domeinen (beeld, media, woord, muziek en dans) of een cross-over van meerdere domeinen komen aan bod.


Vanaf september 2012 probeert de WAK zo veel mogelijk workshops te koppelen aan een culturele activiteit die door de klas wordt bezocht.

In een workshop achteraf worden één of meerdere thema’s van de culturele activiteit (meestal een schoolvoorstelling) op een muzische manier verwerkt, zodat de leerlingen verder aan de slag kunnen gaan.

Met Awake worden de leerlingen voorbereid op de inhoud of de vorm van de voorstelling/tentoonstelling.

 

Achthoek participeerde van september 2013 tot september 2019 mee in aWAKe.

Door de financiële bijdrage van Achthoek was de werking van aWAKe beschikbaar voor alle (lagere) scholen van Alveringem, De Panne, Diksmuide, Houthulst, Koksijde, Lo-Reninge, Nieuwpoort en Veurne.

Vanaf september 2017 nam Achthoek de werking over van de WAK in de (lagere) scholen van Alveringem, De Panne, Diksmuide, Houthulst, Lo-Reninge, Nieuwpoort en Veurne. aWAKe werd Awake.

Dankzij de steun van het Transitiereglement voor culturele projecten met bovenlokale uitstraling kon Achthoek in 2018 Mia Nollet in dienst nemen. Zij organiseerde naast worskhops ook bijscholing voor de leerkrachten.

Op die manier werd kennis verspreid, en leerden leerkrachten beter in te spelen op de nieuwe leerplannen muzische vorming.

Op het einde van het traject kregen alle directies een zelfgemaakte bundel met lessuggesties om op een procesgerichte manier volgens de leerplannen met muzische vorming aan de slag te gaan, samen met een kijkwijzer drama, om na schoolvoorstellingen te reflecteren met de leerlingen.

De lessugesties worden ook gepubliceerd op www.klascement.be